Здравейте! Това е първият качествен интернет источник на който попадам и се радвам че информацията е поднесена грамотно, точно, ясно и достъпно. Благодаря!
Имам някои неясноти по моят въпрос. В момента работя на свободна практика и се чудя дали ми е добре така. Опитвам се да намеря ползите от фирма, но още ми се струва че разходите ми ще са по-големи, а и сега трудно мога да отделя пари. Възнамерявам да регистрирам ЕООД с дейност свързана с графичен и уеб дизайн, реклама, илюстрация, организиране на събития, посредничество, фотография и други подобни творчески услуги. Аз ще бъда собственик и управител, капитала на фирмата ще е около 1000 лв. и за начало ще работя сама или с още един човек - мой колега. Изчетох цялата статия за регистрацията и смятам, че ще се справя, колкоти и далеч да е професията ми от бюрокрацията.
Въпросите ми са вероятно много лаишки, за което се извинявам, но всеки започва от някъде.
1. Човекът, с който ще работим трябва да е назначен от управителя на трудов договор като служител на фирмата? 2. Задължително ли е да се самоосигурявам? Ако да, какъв е минимума? 3. Какво ще стане ако в началото няма никакви приходи и дефакто няма от къде да се плащат осигуровки? Може ли фирмата да не действа до даден момент? Ако се поеме поръчка която ще се реализира и изплати след 6 месеца и никакви други дребни приходи не идват, с какво ще се плащат заплати и осигуровки? 4. До момента за много проекти са ми давани при на ръка без никакви документи. Как да прекарам тези приходи през фирмата, ако клиента не иска договор? 5. Мога ли лични доходи, приходи от наем да речем, да влагам във фирмата или тя може да се издържа и развива само от собствените си приходи? 6. Трябва ли ми касов апарат за тази дейност? 7. Мога ли да продължавам да подписвам граждански договори за някоя поръчка или автоматично щом имам фирма тя ме представлява винаги пред клиентите? 8. Мога ли да продам на фирмата све имущество? 9. Какви данъци дължа и кога ги дължа? Какво ще дъла ако дефакто немам приход в началото? 10. Има ли значение на какъв адрес е регистрирана фирмата? Може ли да е в друг град, а дейността да си е в София? 11. Ако фирмата закупи кола в даден момент, с каква регистрация ще трябва да е тя? Софийска, по адрес на седалището или по мой адрес на местожителство?
За сега ми идват тези неясоти като въпроси и ще съм много благодарна някой да ми обясни като човек, а не като адвокат или юрист :) Благодаря предварително!
По т.1 - да, но не е задължително. Зависи колко ще работи. АКо работи постоянно трябва да е на трудов договор. Ако извършва само инцидентна работа от време на време, може д аму плащте и с граждански договор.
По т.2 - да, задължително е. Минималната база за внасяне на осигуровки е 420 лв., а вноските ви ще са около 130 лв. на месец.
По т.3 - докато фирмата не извършва дейност можете да не плащате осигуроовки. Обърнете внимание на понятието "не извършва дейност" - това е различно от "няма приходи". Извършване на дейност е всяко действие от името на фирмата - сключване на договор, закупуване на материали или имущество, наемане на помешени е и т.н. Докато не правите някое от тези неща можете да не плащате осигуровки. В момента в който извършите някое от тези неща или друго нещо от името на фирмата трябва да декларирате започване на дейност и вече дължите осигуровки. Относно това дали има или няма пари за плащане на осигуровки - това си е проблем на фирмата. Задълженията си остават и ви се начисляват лихви, ако не плащате навреме. Проблем на управителя е да намери средства за разплащане на задълженията на фирмата.
По т.4 - ако можете продължавайте да си ги вземате на ръка, това е незаконно, но е сладко защото така ще си икономисате данъци. Този съвет не е съобразен със законодателството на страната и можете да го следвате изцяло на ваша отговорност.
По т.5 - можете да влагате лични средства в дейноста на фирмата. Ако средствата са с доказан произход и платени данъци, това не е проблем. Естествено си има определен ред за внсяне на такива средства във фирмата - може чрез заем, може и като доп. вноски по чл.134 от ТЗ
по т. 6 - Необходимоста от касов апарат не се определя от вида дейност на фирмата, а от това дали получавате плащания в брой или не. Ако всички плащания са по банкова сметка на фирмата, то не ви трябва касов апарат.
по т. 7 - Можете да имате и други доходи по граждански догооври отделно от фирмата, обаче според мен ще ви бъде неизгодно от чисто финансова гледна точка да имате такива приходи - това ще доведе до увеличаване на данъчните ви задължения.
по т. 8 - Фирмата може да закупува имущество от други фирми или физ. лица, вкл. и от собственика на фирмата
по т. 9 - Дължите 10% данък върхи печалбата(приходи - разходи), след това и 5% данък върху дивидента, ако си изплатите печалбата. Ако не реализирате никаква печалба естествено не дължите данъци. Това обаче не ви освобождава да плащате осигуровките си ако сте декларирали започване на дейност. Възможно е независимо от това, че нямате печалба да дължите други специфични данъци, като данък върху разходите - например за лек автомобил, данък при източника - ако работите с чуждестранни клиенти или доставчици и т.н. - с това без счетоводител няма да се оправите.
По т.10 - няма проблем фирмата да извършва дейност на адрес, различен от този вписан като адрес на управление, вкл. и в друг град. Важното е на адреса за управление да има кой да получава кореспонденцията на фирмата от държавната админстрация. Те ще ви търсят само там е изключително важно да ви намерят. Ако не ви намерят е възможно да имате сериозни проблеми.
По т.11 - Ако фирмата закупи автомобил, то в талона като осбственик ще бъде отбелязана фирмата и вие няма да имате нищо общо с автомобила. Трябва да се регистрира в КАТ по адрес на управление на фирмата, независмо от това къде ще го карате и къде ще извършвате дейноста си.
Горе долу това е. И накрая един съвет, който не сте ми искали: Още преди да започнете процедурата по регистрацията на фирмата си намерете счетоводител, с който консултирайте действията. Предварително се убедете, че счетоовдителя е наясно точно с материята с която вие имате намерение да се занимавате.
Възхитена съм от този конкретен и изчерпателен отговор! Благодаря. Ще се всушам в съвета и ще се консултирам със счетоводител. Ще пиша отново тук ако имам други въпроси. Отново страшно благодаря!
Здравейте, мога ли да допълня така изчерпателните въпроси с още един, тъй като имам подобен казус. 1. Ако регистрирам фирма и съм само собственик, без да съм управител, дължа ли осигуровки? 2. Ако назнача за управител пенсионер, дължа ли осигуровки?
Здравейте, мога ли да допълня така изчерпателните въпроси с още един, тъй като имам подобен казус. 1. Ако регистрирам фирма и съм само собственик, без да съм управител, дължа ли осигуровки? 2. Ако назнача за управител пенсионер, дължа ли осигуровки?
Много благодаря. Страшно полезен форум.
Първо фирмата задължително трябва да има управител! Ако вие не сте управител дължите осигуровки ако извършвате дейност във фирмата. Ако не извършвате дейност, не дължите осигуровки. Ако назначите управител, различен от собственика винаги дължите осигуровки за него, баз значение дали е пенсионер или не.
Ако управителят е на договор за управление и е пенсионер, също ли се дължат осигуровки на минимална база 420 лв?
Ако управителят не е собственик, няма никакво значение дали е пенсионер или не. Задължително се дължат осигуровки, но не върху 420 лв., а върху минималния ос. доход за управител за съответната дейност. За различните дейности има различно опредлеен мин. ос. доход, върху който се плащат осигуровки - между 600 и 1300 лв.
Ако е собственик-управител пенсионера, може д аси плаща само здравни осигуровки - 33.60 лв. на месец.
Много благодаря отново! Това означава ли, че при ООД с двама съдружници, единият от които е пенсионер и назначен за управител с договор за управление, а другият няма никакви формални функции освен съдружник, отонво се дължат само здравни осигуровки?
Не, не означава. Ако има договор за управление задължително се плащат всички осигуровки. ЗО може да плаща пенсионера само ако е самоосигуряващ се съдружник. За д ане плаща нищо другия съдружник трбява първо да не е вписан като управител в ТР и второ не трябва да извършва никаква дейност в дружеството, вкл. да не полага труд, да не подписва никакви документи и т.н.
Да, извинявам се, явно аз неправилно се изразих - точно това имам предвид. Ако е ООД и само съдружникът-пенсионер е назначен за управител и да представлява дружеството, т.е. само той може да разписва и прочее, тогава само той дължи ЗО, а другият съдружник не дължи осигуровки. Правилно ли разбирам?
Здравейте! Регистрирах си ООД и съм управител на съответното дружество. Въпроса ми е мога ли да имам трудов договор към друга фирма. И ако да как стоят работите с осигуровките?
Можете да имате трудов договр с друга фирма, освен ако другата фирма няма някакви претенции, че имате фирма С осигуровките, как да стои въпроса - плащате си ги и на двете места, освен ако по трудов договор заплатата ви не е по-голяма от 2400 лв. - тогава във вашето ООД няма да ги плащате.
Привет. Искам да изясня нещо за себе си в смисъл дали съм разбрал правилно. Ако имам трудов договор към фирма, като служител. И договорът ми е с бруто по-голямо от 2400 лв. То, ако основа ЕООД и съм собственик, управител, а ЕООД-то няма други служители освен мен самият. То не би следвало да плащам осигуровки, извън това което се отдържа по трудовият ми договор, като служител на първата фирма, която споменах!?
Искам да попитам ако управителят е СОЛ в ЕООД дължи осигуровки на минимална база 420 лв.т,е 123,06лв.всеки месец.Същото това лице има ВТОРА фирма с правна форма ЕООД там не се плаща вече осугуровки само се декларира че физ,лице ще се осигорява от 1 дружество.Въпросът ми трябва ли да се подава Д1 с нула както сте писали,,,,
Искам да попитам ако управителят е СОЛ в ЕООД дължи осигуровки на минимална база 420 лв.т,е 123,06лв.всеки месец.Същото това лице има ВТОРА фирма с правна форма ЕООД там не се плаща вече осугуровки само се декларира че физ,лице ще се осигорява от 1 дружество.Въпросът ми трябва ли да се подава Д1 с нула както сте писали,,,,
Искам да попитам ако управителят е СОЛ в ЕООД дължи осигуровки на минимална база 420 лв.т,е 123,06лв.всеки месец.Същото това лице има ВТОРА фирма с правна форма ЕООД там не се плаща вече осугуровки само се декларира че физ,лице ще се осигорява от 1 дружество.Въпросът ми трябва ли да се подава Д1 с нула както сте писали,,,,